4 weken in Oeganda - Reisverslag uit Fort Portal, Oeganda van Lex Bennenbroek - WaarBenJij.nu 4 weken in Oeganda - Reisverslag uit Fort Portal, Oeganda van Lex Bennenbroek - WaarBenJij.nu

4 weken in Oeganda

Door: Lex Bennenbroek

Blijf op de hoogte en volg Lex

23 Mei 2015 | Oeganda, Fort Portal

Woensdag 22 april 2015
Vandaag is het eindelijk zover, we gaan naar Oeganda! Om half 12 zouden we gaan vertrekken maar er was een probleem, ik kreeg Jens niet gevonden. Na veel zoeken, bellen en zelfs omroepen via de intercom had ik hem gevonden. Hij was rustig wat aan het drinken bij een cafetaria. Toen hebben we afscheid genomen van de familie en zijn we in het vliegtuig gestapt. Naar een lange vlucht zijn we uiteindelijk aangekomen in Entebbe. Als eerst moesten we door een medische keuring, onze tempratuur werd opgemeten en we kregen desinfectant voor onze handen. Toen hebben we gelijk een sim-kaart gekocht die het niet deed, we waren opgelicht. We hadden afgesproken dat ene Richard ons zou ophalen om ons naar het hotel te brengen maar hij was helemaal niet komen opdagen. Gelukkig benaderde ene Patrick ons en heeft ons naar het hotel gebracht. Ik was alles behalve chill tijdens de reis erheen, we hadden geen mobiel, we kenden de weg niet, niemand wist waar we uithingen, ondertussen reden we door allemaal krottenwijken dus ik dacht dat hij ons misschien wel ergens fout naar zou toebrengen. Naar een zenuwslopende reis waren we eindelijk aangekomen bij het hotel en konden we gaan slapen.

Donderdag 23 april 2015
Om 10 uur waren we opgestaan. We hebben een lekker ontbijt gegeten in het zonnetje. Toen hebben we de taxi naar de bus gepakt maar het was niet normaal druk in Kampala. Ik denk dat we wel een half uur hebben gedaan om 200 meter verder te komen. Er liepen allemaal mensen tussen de auto`s en daarom gingen de auto`s bumperkleven zodat er geen mensen meer tussen konden. Het was echt wat je verwacht van een stad in Afrika, net een film! Eenmaal aangekomen bij de busplaats hadden we een kaartje gekocht naar Fort Portal. De wegen in Oeganda zijn nog niet zo heel slecht maar het is er zijn veel heuvels/bergen daarom ga je steeds omhoog en omlaag. Ondertussen zagen we de mooie natuur van Oeganda met alle theeplantages, bossen en bergen. Het is heel groen! Na een uur of 3 rijden stopten we in een dorpje. Er kwamen allemaal Oegandezen op je af om iets aan je te verkopen(vlees, drinken, bananen, pannenkoeken). En omdat ik blank ben kreeg ik de volle laag. Na 6 uur in de bus zitten kwamen we aan in Fort Portal. Gelijk kwamen er 2 mannen naar ons toe om te vragen of we een taxi hadden. Die hadden we geen en toen boden de 2 mannen zich aan om ons naar het hostel te brengen. Maar er was een probleem, ze hadden geen auto maar een brommer(Boda Boda). Ze pakten de koffers op en knoopten ze vast aan de brommers en hebben ons toen bij het Hostel afgezet. Het hostel ziet er netjes uit. Je hebt warm water, wifi en er kan voor je worden gekookt voor een lage prijs.

Vrijdag 24 april 2015
We hebben eerst tot 12 uur uitgeslapen. Toen kwam Eveline(stagebegeleider) we hebben een ontmoeting gesprek gehad en afgesproken dat we maandag om 10 uur worden opgehaald. De rest van de dag hebben we helemaal niets gedaan.

Zaterdag 25 april 2015
We zijn vroeg opgestaan en hebben lekker een lekker ontbijt gehad. Bij het ontbijt zat ook Thijs, hij loopt voor dezelfde organisatie stage. We hadden afgesproken om in de avond met hem op stap te gaan. In de middag zijn we naar het zwembad gegaan bij het Mountains of the moon hotel. We waren daar met een meid uit het hostel naar toe gegaan en daar hebben we ook nog een paar Duitse meiden ontmoet, dus daar zaten we met 5 meiden aan het zwembad! Toen zijn we in de avond opstap gegaan met Thijs en Pete(Amerikaan). Je hebt er leuke barretjes die er mooi uitzien.

Zondag 26 april 2015
Deze dag hebben we heel de dag een beetje film gekeken en rond het hostel gehangen. Ook zijn we voor de eerste keer naar het centrum van Fort Portal gegaan. Je kunt er alles kopen wat je nodig hebt om van te leven. Ook hebben we een mobieltje gefikst voor maar liefst 11dollar. Het vervoer in Oeganda werkt ook wel grappig. Je vraagt aan de eerste beste Oegandees met een brommer(Boda Boda) of hij je ergens heen wilt brengen en betaald hem nog geen 0,50 euro.

Maandag 27 april 2015
Vandaag is onze eerste stage dag. We hadden met Eveline afgesproken dat ze ons om 10 uur komen ophalen, dit is half 12 geworden. Toen moesten we alweer wachten, en dat zal vast niet de laatste keer zijn. Uiteindelijk hebben we een kort gesprek gehad maar daar is eigenlijk niets uitgekomen, dus geen opdracht…. In de avond zijn we gaan frisbeeën. Dat kun je elke maandag en donderdag doen, daar ontmoet je een hoop mensen en het is een leuk spel. Toen we terug bij het hostel waren kwamen was de stroom uitgevallen, dat was wel vervelend omdat mijn laptop en mobiel leeg waren.

Dinsdag 28 april 2015
We hadden afgesproken om 10 uur op kantoor te zijn dus dat waren we ook. Toen hebben we gauw onze spullen aan de laders gegooid. Uiteindelijk zijn we om half 11 aangereden naar het Kamwenge district. Het was een leuke rit we zijn uiteindelijk ook nog in door het Kigali Rain Forrest gegaan daar zagen we sporen van olifanten (kapot getrokken bomen, veel te grote drollen). Ook kwamen we nog wat bavianen tegen, ze zaten rustig op de weg wat van de zon te genieten Toen we in het dorpje waren hadden we wat rijst gegeten en een andere stagiaire opgehaald. We zijn toen naar een afspraak gegaan om te beslissen wie er eigenaar van een waterpomp zou willen worden. Het gaat er tijdens zo`n afspraak totaal anders toe als in Nederland, mensen staan op om te bellen en zitten er onderuitgezakt op hun stoel bij. Daarna zijn we naar een rivier gegaan om te kijken hoe het er nu daadwerkelijk uitziet.

Woensdag 29 april 2015
Om 10 uur zijn we naar het kantoor van JESE gegaan, ze hebben nog steeds geen opdracht voor ons dus zijn we maar heel de dag aan school gaan werken. De meeste Oegandezen hebben het werken nog niet uitgevonden, er zat zelfs een man te slapen in zijn bureau stoel.

Donderdag 30 april 2015
Deze dag was ik wat ziek, koppijn, verkouden, oorpijn en last van de luchtwegen. Daarom hadden we beslist om niet naar stage te gaan. We zijn die dag weer gaan zwemmen bij het Mountains of the moon hotel. Daarna zijn we naar de Princess Court Appartments wezen kijken want we hadden gehoord van andere studenten dat het veel goedkoper is en je er betere kamers hebt. Dit was ook het geval alleen een is heb je er geen wifi dus dat is wel een probleem. We hebben uiteindelijk toch besloten om er naar toe te gaan. We hebben toen al onze spullen gepakt nog wat gegeten en zijn vertrokken. Snel hadden we onze spullen opgebergt omdat we waren uitgenodigd waren voor een feest door een Belg. Een probleem we wisten niet de exacte locatie en hadden geen beltegoed we wisten alleen dat het bij koi koi en dan links was. Uiteindelijk waren we bij een bisschop en een Oegandees feest binnengevallen dus na 1 uur zoeken zijn we naar huis gegaan.

Vrijdag 1 mei 2015
Labor day is het vandaag, wat een slechte grap zeg ze noemen het Labor day maar in plaats van werken nemen ze vrij.

Zaterdag 2 mei 2015
Eerst hebben we een router gekocht die het goed doet. We zijn in de avond op stap gegaan die avond. Als eerst ging we naar “The Forrest” daar hielden ze een talentenshow. Mensen gingen rappen, playbacken en dansen. Daarna zijn we naar bar Africana gegaan. We hebben daar wat meiden uit Duitsland en Ibiza ontmoet ze blijven tot augustus in Kampala dus hebben we daar al een adres om te overnachten als we terug moeten.

Zondag 3 mei 2015
Vandaag hadden we wat uitgekatert van de nacht ervoor en in de avond zijn we wat pizza gaan eten bij de Dutchezz.

Maandag 4 mei 2015
Om 10 uur zijn we naar stage gegaan maar Eveline was er niet dus hebben we gewacht achter onze laptop tot het middag eten en zijn na het middageten naar huis gegaan. In de avond hebben we gefrisbeed. Mijn team had gewonnen met 11-9!

Dinsdag 5 mei 2015
Nadat de stagedag erop zat zijn we naar het café gegaan en hebben daar Juventes-Real Madrid gekeken.

Woensdag 6 mei 2015
We zijn eerst heel de dag naar stage geweest daarna zijn we in een café de wedstrijd FC Barcelona-Bayern München wezen kijken.

Donderdag 7 mei 2015
Het is nu regenseizoen hier in Oeganda. Dit is wel fijn maar een in de zoveel weken regent het er wel zo hard dat je de rivieren ziet stijgen. Dit was vandaag het geval. Door de regen konden we niet naar buiten.

Vrijdag 8 mei 2015
We hadden vandaag maar stage tot 12 uur daarom hadden we besloten om erna naar de Kyaninga Lodges te gaan. Kyaninga lodge ligt aan een kratermeer je hebt er lodges die net op lord of the rings lijken, je betaald ook €300 per nacht. Overnachten kunnen we dus niet maar we kunnen er wel zwemmen. het is er echt prachtig je hebt er een fijn chloorzwembad en ligstoelen met kussens.

Zaterdag 9 mei 2015
Er was die avond een bbq georganiseerd door twee Belgen die weg gaan. Wij waren ook uitgenodigd. Het was een grote puinzooi in het huis, het leek net een krakerspant, overal lag afval, ranzigste wc ooit. Wel allemaal chillen mensen die er zitten. Naar de bbq ben ik nog op stap gegaan met een paar Duitsers.

Zondag 10 mei 2015
Deze ochtend hadden we afgesproken om naar de kerk te gaan met onze bewaker Walter. Iedereen was er aan het zingen en aan het dansen, het was gaaf om te zien. Toen werden we naar het podium getrokken en moesten we ons voorstellen voor 300 Oegandezen. Ze hadden daar nog voor ons gebid en verteld dat ons hele leven na vandaag zou veranderen. Daarna werden we uitgenodigd om naar het kantoor van de priester gegaan, daar zaten nog 2 anderen Amerikanen(jehova`s). We hadden er kip en friet gegeten en zijn toen weer naar huis gegaan.

Maandag 11 mei 2015
We zijn naar stage gegaan we hebben daar wat aan onze schoolopdrachten gewerkt.

Dinsdag 12 mei 2015
We waren weer naar stage gegaan en ineens kregen we te horen dat we naar Kamwenge gingen. 'Wat is dit nou' dachten we want we gingen die zelfde middag er nog heen. Gauw hadden we onze spullen gepakt en zijn we naar de taxi gegaan. De koffer werd op het dak vast geknoopt en toen moesten we gaan zitten. De taxi was gemaakt voor 12 personen maar ik heb wel 25 koppen geteld dus het was ram en ramvol! Het was echt totale chaos achter mij zat iemand muziek af te spelen op zijn mobiel, er lach een baby te slapen op mijn tas, voor me zaten ze rustig wat kip te eten net of er niets aan de hand was. Heb helaas geen foto’s kunnen maken omdat ik niet bij mijn mobiel kon. Naar een rit van 4 uur (70 km) kwamen we in Kamwenge aan. Het is hier een stuk armer als Fort Portal en ook minder te doen. Ook roepen ze hier een stuk meer Mzungu(blanke, onrustige, rijke) vergeleken met Fort Portal. Eenmaal aangekomen op het kantoor/verblijfplaats kregen we een kamer toegewezen, we hebben 1 lamp, 1 stopcontact en 2 bedden. De wc is een gat en je moet douchen met een jerrycan. Hier zouden we dus blijven voor de komende 2 weken.

Woensdag 13 mei 2015
Vandaag hebben we nog vrij dus zijn we het dorpje gaan verkennen. In de avond zijn we naar de club gegaan om de voetbalwedstrijd te kijken. Toen kwam er een man naar ons toe en vroeg of we in de disco wouden zitten dus wij zijden “ja”. Daar zaten we dan met zijn tweeën in een lege disco gelukkig werd het langzamerhand toch wel druk. We hadden nog wat pilsjes gedronken met onze collega`s van JESE en zijn toen naar huis gegaan.

Donderdag 14 mei 2015
Vandaag konden we eindelijk mee op veldwerk. We waren langs communities gegaan waarbij we al een waterpomp hebben geïnstalleerd alleen willen ze geen belasting betalen omdat ze denken dat water gratis is. Onze opdracht is nu ook om uit te zoeken wat de beste manier is om deze mensen ervan te overtuigen dat ze moeten betalen. Een probleem, ze spreken er geen Engels. Dus alles moet voor ons worden vertaald. We zijn nog naar 2 vergelijkbare meetings gegaan en daarna konden we naar huis.

Vrijdag 15 mei 2015
Om 6 uur zijn we opgestaan want we zouden al vroeg vertrekken om naar Lake George te gaan. We zijn daar met 2 Duitse meiden naar toe gegaan en 2 Oegandezen. We kwamen er aan in een vissersdorpje waar ze nog houten kano`s gebruiken om te vissen. We hebben hier 25 sinaasappelbomen uitgedeeld en 30 T-shirts, hier waren ze heel blij mee. Daarna zijn we naar een dorpje gegaan, er moesten nog wat handtekeningen worden gezet, we moesten zoals gebruikelijk weer lang wachten. Er was nog plaats in de auto om terug naar Fort Portal dus zijn we meegegaan. Toen we in ons appartement waren hadden we gelijk gedoucht en zijn daarna wat pizza gaan eten.

Zaterdag 16 mei 2015
Deze dag zijn we naar gaan zwemmen bij het Mountains of the moon hotel. In de avond hebben we gefacetimed met de familie.

Zondag 17 mei 2015
Dit is de dag dat we weer terug moeten naar Kamwenge. We zijn naar het centrum gegaan en hebben daar gevraagd om een taxi. We kwamen weer in een overvolle auto terecht. We zaten er wel met 11 man in! Ze zaten met zijn vieren voorin dat was wel erg grappig om te zien. Naar een rit van 3 uur kwamen we aan in Kamwenge.

Maandag 18 mei 2015
We zijn vandaag weer naar communities gegaan om ze ervan te overtuigen dat ze belasting voor het water moeten betalen.

Dinsdag 19 mei 2015
Gewerkt dat hebben we vandaag. We moesten meehelpen om gleuven te graven zodat het regenwater niet allemaal omlaag in het dal gaat maar de grond intrekt. Dit was een voorbeeldtraining zodat hun het weer aan andere mensen konden leren. Na 1 uur spaaien waren we helemaal op en hadden we honger dat het verrekt. Ongelofelijk wat die mensen een uithoudingsvermogen hebben!

• 24 Mei 2015 - 00:28

Mama:

Goedenavond lex
    Wat een verhalen!!
    Nu valt alles op zn plek voor mij en snap ik t nog beter.
    Goed om te lezen.
    We kijken t songfestival. Tot nu toe
    1 Rusland
    2 Sweden
    3 Italy

Werk ze nog, morgen?
    en Groetjes mama

• 24 Mei 2015 - 09:40

Frans :

Hoi Lex
    leuk om te lezen wat jullie daar meemaken
    echt een hele belevenis zeg!
    lache hoe het er daar aan toe gaat
    Werk ze :) en de groeten van kippeboer

• 24 Mei 2015 - 17:02

Christa:

Hey Lex,
    Nou wat een verhalen zeg. Jullie maken wel 't eea mee. Leuk om te lezen. Veel wachten en zwemmen dus

• 24 Mei 2015 - 17:13

Dien Bennenbroek:

Hallo Lex, leuk dat ik nu van jou spannende avonturen en verhalen heb kunnen lezen!
    Daar heb ik al lang op zitten wachten.
    Hier is alles oké en kan van een zonnige pinksterdag genieten.
    Heel veel groetjes van oma Dineke.